viernes, 1 de marzo de 2013

Reflexió de les competències

El punt de partida envers les competències professionals i les que se treballen a l’assignatura són les següents:
1.    Organitzar i animar  situacions d’aprenentatge.
Penso que aquesta competència la tinc assolida, ja que en les pràctiques de 0-3 ho varem treballar molt. Som capaç de crear unitats didàctiques, treballant allò que hem après i sobretot respectant els continguts i objectius del currículum. Aquesta,  va ser una de les coses prioritàries que varem fer al cicle formatiu d’educació infantil i a més, l’hem continuat fent a la carrera. Alhora de engrescar als infants, no tinc cap problema, encara que hauria de millorar en el fet de treballar a partir de les representacions dels alumnes i treballar a partir dels errors o obstacles.

2.    Gestionar la progressió dels aprenentatges.
Alhora de programar els aprenentatges és molt important observar en detall els infants que tenim aquell any i dins aquella aula específica. No seria adequat fer cada any un mateix treball o programació. Cada infant és diferent i hem d’aprendre a tenir una mira observadora per a cada un d’ells i a partir d’aquesta dissenyar nous contextos d’aprenentatge. M’entres va passant el temps, hem d’anar avaluant per crear-ne de nous, o millorar els que tenim. Penso que ens han fet treballar molt en l’aspecte de la progressió, en el sentit de que cada infant és diferent, que va canviant al llarg del temps i que hem d’adaptar els aprenentatges en aquesta progressió. Per tant, diria que tinc assumida aquesta competència, però que encara no he tingut oportunitat de treballar-la amb profunditat, cosa que fa que encara no la tingui del tot assumida.

3.    Elaborar i fer funcionar els dispositius de diferenciació.

Podria dir que d’aquesta competència em som conscient però quan vaig realitzar les pràctiques de 0-3 va coincidir que no hi havia cap cas especial a tenir en compte.  Encara que és molt important implicar a tots els infants de manera inclusiva i treballar amb alumnes que tenen grans dificultats. Pot ser que aquesta competència l’hauria de treballar més per posar-la en pràctica.

4.    Implicar als alumnes en els aprenentatges i en el seu treball
Amb aquesta competència hem d’aconseguir que els infants estiguin interessats en aprendre, que els hi faci ganes, i que sobretot s’impliquin a l’aprenentatge. Penso que els mestres han de saber plantejar activitats en les que els petits, no només els puguin beneficiar, sinó que també siguin els protagonistes dels seus propis aprenentatges. Doncs aquesta competència l’he poguda experimentar durant les pràctiques de 0-3 intentat implicar als alumnes dins el treball, però penso que encara no està del tot assolida.

5.    Treballar en equip
Considero que aquesta competència la tinc bastant assolida, ja que durant les pràctiques i en altres contextos educatius en que he fet feina i he pogut experimentar aquesta competència, no m’ha estat cap problema per dur-la a terme, encara que és important que durant la meva etapa professional la vagi perfeccionant de tan en tan. Per exemple, en l’elaboració d’un projecte d’equip ens hem hagut d’implicar, d’esforçar-nos, de respectar les opinions de tot l’equip, de reunir-nos, d’establir unes pautes per dur-lo a terme, i posar-nos a cord amb tot el que anàvem decidint.

6.    Participar en la gestió de l’escola.
És molt important que dins l’escola es fonamenti la col•laboració entre tot l’equip del centre. Aquesta competència no l’he dut molt a terme, ja que quan estàvem fent les pràctiques la gestió del centre ja estava feta , encara que en alguns casos, com per exemple, gestionar els recursos del centre, ho vaig fer per si alguna vegada havíem de fer inventari del material que feia falta. Així que, aquesta competència l’hauria de treballar més per poder fer-ne un bon treball, encara que en tinc una mica d’experiència.
7.    Informar i implicar als pares.
Així doncs,amb aquesta competència, he de dir, que la tinc bastant assolida. Som capaç de dirigir una reunió per a pares, ja que dins les pràctiques de 0-3 anys ho vaig ve de fer. No hem va ser gaire difícil perquè en altres llocs de treball com campaments, escoles d’estiu, gimnàstica acrobàtica, n’he hagudes de dur a terme sempre. És molt important organitzar tota l’ informació de manera correcte, per no deixar res del que vols exposar i transmetre als pares,  per una millor tasca posterior amb els infants. Alhora de les sortides i les entrades dels infants, és un punt d’intercanvi d’informació molt important, i és una competència molt important pels que es volen dedicar a aquest tipus de feina.

8.    Utilitzar les noves tecnologies
Pel que fa aquesta competència, penso que, es vera que estic actualitzada amb les noves tecnologies que s’utilitzen avui en dia, que en son moltes, però també es vera que en les pràctiques que vaig realitzar a l’escoleta 0-3 anys, encara no n’utilitzaven. Per tant, cal que aquesta competència la practiqui i la fonamenti, per tenir-la ben assimilada.

9.    Afrontar el deures, els dilemes ètics de la professió
És molt important conscienciar de que les escoles son una font d’aprenentatge i que tots tenim els mateixos drets per aprendre. Cal que com a mestres, ensenyem als nostres alumnes que no hem de discriminar a cap persona, sigui quina sigui la seva condició per aprendre. Si nosaltres com a adults no sabem fer-ho, molt probablement  els nostres infants no ho sàpiguen fer, nosaltres som al model a representar. Considero que aquesta competència la tinc totalment assolida, penso en la justícia, la no discriminació per la raó que sigui, són molt importants dins la educació i dins la nostra societat.

10.    Organitzar la pròpia formació contínua. 
És realment important, que com a professionals no ens quedem aturats, i que posem l’ iniciativa en seguir per formar-nos, no només en cursets sinó que també de maner pràctica. Considero que aquesta competència encara no la tinc del tot assolida. L’he de treballar molt més.

No hay comentarios:

Publicar un comentario